RAPORT Z BADANIA: KTO KRZYWDZI DZIECKO SŁOWEM?
Archiwum
Podniesiony głos i raniące epitety to powszechne metody komunikacji w wielu polskich domach. 52% dzieci i nastolatków doświadczyło poniżenia ze strony dorosłych**. Tylko 13% rodziców nigdy nie podnosi głosu na dziecko. Co piątemu rodzicowi zdarzyło się użyć wobec dziecka złych, obraźliwych określeń. Jednym z głównych celów kampanii „Słowa ranią na całe życie” jest pokazanie rodzicom, w jaki sposób mogą unikać takich form komunikacji ze swoimi pociechami i tym samym ocalić je przed przykrymi konsekwencjami przemocy słownej. – Krzyk i obraźliwe słowa to stałe elementy komunikowania się rodziców z dziećmi. Pojawiają się jako kara, wyraz dezaprobaty lub demonstracja źle rozumianego autorytetu. Bywają przejawem bezradności. Rodzice często nie zdają sobie sprawy z tego, jak wielkie znaczenie dla samooceny dziecka i jego relacji z najbliższymi ma doświadczenie poniżenia i odrzucenia.– mówi Monika Sajkowska z Fundacji Dzieci Niczyje.
Badania zrealizowano w ramach współpracy FDN z Millward Brown SMG/KRC, która dotyczy diagnozy różnych aspektów krzywdzenia dzieci, w tym cyklicznych badań doświadczeń i postaw Polaków dotyczących tego problemu.
Kampania „Słowa ranią na całe życie” zwraca uwagę na problem przemocy werbalnej wobec dzieci. Raniące słowa i zachowania to nie tylko krzyk czy wyzwiska. To także ignorowanie dziecka, kpina i ośmieszanie go czy szantaż emocjonalny.
* Badanie omnibusowe zrealizowane w dniach 21-23 kwietnia 2012 na próbie 1001 osób, w tym 319 rodziców.
*** Wiktymizacja dzieci i młodzieży w Polsce. Doświadczenia młodych Polaków, FDN i Gemius Polska, 2009 i 2010, Polscy internauci w wieku 15–18 lat (N = 1000)
Do pobrania: