Dlaczego superwizja online jest wartościowa? Plusy dodatnie i plusy ujemne

16.02.2024
Renata Kałucka

Zalety superwizji online

1. Dostępność miejscowa. 

Możliwość wzięcia udziału w spotkaniu niezależnie od miejsca pobytu. Ostatnio jedna z uczestniczek przebywała na Mazurach i stamtąd odbywała superwizję.

2. Dostępność czasowa.

W superwizjach zdalnych biorą udział osoby, które pracują gdzieś indziej i w „starych czasach” nie brały w nich udziału, bo nie miały możliwości, aby dojechać do Warszawy na spotkanie. Teraz kończą pracę o tej samej godzinie, co zaczyna się superwizja, przyjeżdżają do domu i z opóźnieniem 30 minut włączają się i w niej uczestniczą.


3. Wygoda związana z tym, że jest się w swoim domu i można siedząc wygodnie z kubkiem kawy, rozmawiać o trudnych sprawach.


4. Mniejsze natężenie nieprzyjemnych emocji, trudniej się pokłócić przez ekran. Obserwuję większą mobilizację do wspólnego rozwiązywania spraw (może to efekt tego, że ludzie odpoczęli od siebie i mają większe kontenery).


5. Dopóki temat epidemii jest obecny – jest taka grupa osób, która mogłaby spotkać się osobiście, ale boi się zakażenia (bo ma starszych rodziców lub męża z nowotworem itd.) i z tego powodu najchętniej pozostałaby w domu do czasu, kiedy będzie szczepionka, czyli „gwarancja”, że jest bezpiecznie.

Zagrożenia, utrudnienia superwizji online

1. Obawa, że cyberprzestrzeń jest niezabezpieczona, szczególnie teraz, kiedy wszyscy zaczęli intensywnie używać narzędzi internetowych, a brak jest wiedzy, testów, przepisów gwarantujących, że są one bezpieczne pod tym względem.

2. Nie każdy ma w domu warunki, aby w sposób swobodny i bezpieczny korzystać z superwizji online. Np. uczestniczka, która ze łzami w oczach mówiła, że nie może omówić czegoś, co bardzo by chciała i jest dla niej ważne, bo za drewnianym przepierzeniem w tym samym pokoju jest jej 12-letni syn, który właśnie odbywa swoje lekcje, ale co chwila zagląda, słysząc jak mama płacze i pyta, czy wszystko w porządku.


3. W kontakcie online występują nieprzewidziane utrudnienia sprzętowo/internetowe. Ktoś, kto akurat omawiał swojego pacjenta na spotkaniu z grupą stracił połączenie z internetem i potem długo nie mógł się włączyć. Grupa na niego czekała.


4. W kontakcie online trudniej o empatię. Nie czuć bezpośrednio emocji drugiego człowieka, więc kontakt ten jest jakby (a właściwie dokładnie) za szybą – też emocjonalną.


5. Podczas superwizji online najczęściej pomagacze nie mają możliwości korzystania z dokumentacji, bo ona została w ośrodku i np. nie pamiętają różnych istotnych informacji nt. pacjenta (np. jakie leki bierze albo jaka była chronologia różnych etapów kontaktu z nim). Dokumentacja nie może być wynoszona z ośrodka, a pracownik nie przebywa w ośrodku.

 

Renata Kałucka – psycholożka, psychoterapeutka, trenerka i certyfikowana specjalistka oraz superwizorka w zakresie przeciwdziałania przemocy domowej, Warszawa.

Inne z kategorii

Nowelizacja ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie 2023

Nowelizacja ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie 2023

30.05.2023

czytaj dalej
Wyobrażenia przydatne dla osób niosących pomoc

Wyobrażenia przydatne dla osób niosących pomoc

22.05.2023

czytaj dalej

Newsletter Niebieskiej Linii

Dołącz do biuletynu Niebieskiej Linii i otrzymuj wszystkie bieżące informacje o akcjach, szkoleniach, wydarzeniach oraz nowych artykułach.