"MAMA WRACA DO PRACY" - DRUGA CZĘŚĆ KAMPANII SPOŁECZNEJ

19.07.2007

Raport zrealizowano w ramach projektu "Mama w pracy" organizowanego przez Fundację Świętego Mikołaja przy wsparciu dziennika "Rzeczpospolita".

Celem kampanii rozpoczętej w maju br. jest informowanie o sytuacji matek na rynku pracy, poprawa tej sytuacji oraz dyskusja na temat łączenia obowiązków macierzyńskich i zawodowych. Jej pierwszy etap dotyczył obaw kobiet związanych z ciążą. Kolejny, który zainaugurowano w środę na konferencji prasowej, skupia się wokół problemów kobiet związanych z powrotem do pracy po urodzeniu dziecka.

Z raportu "Macierzyństwo a praca zawodowa kobiet" wynika, że co szósta (16 proc.) z kobiet wracających po urlopie macierzyńskim lub wychowawczym traci pracę, prawie jedna trzecia (27 proc.) kobiet przebywających na urlopach obawia się, że po powrocie do pracy zostanie zwolniona. W opinii matek największą przeszkodą w powrocie do pracy jest tęsknota za dzieckiem (ok.19 proc.). Aż 60 proc. matek uważa, że jest szkodą dla dziecka, jeśli jego mama pracuje zawodowo.

Za najważniejsze udogodnienia kobiety uznały możliwość pracy w domu (27 proc.), ruchome godziny pracy (24 proc.) oraz przedszkola przy zakładach pracy (17 proc.). Jednak, jak wynika z badań, tylko nieliczne firmy je zapewniają, a co szósty pracodawca twierdzi, że kobieta z powodu ciąży staje się gorszym pracownikiem.

- Jako przedsiębiorca wiem, że nie ma lepszych pracowników niż kobiety z dziećmi. Są odpowiedzialne i zorganizowane. Lęki managerów związane z zatrudnianiem matek biorą się z irracjonalnych przekonań i z nieradzenia sobie ze zorganizowaniem pracowników - powiedział prezes Fundacji Świętego Mikołaja Dariusz Karłowicz.

- Kampania ta jest szczególnie istotna, kierujemy ją również do mężczyzn, którzy powinni pamiętać, że gdyby nie nasze matki, nie byłoby przedsiębiorców, redaktorów, księży, nas by nie było - powiedział o. Zdzisław Świniarski, dyrektor Caritasu.

Jednym z elementów kampanii jest konkurs "Firma nieprzeciętnie przyjazna mamom". Jego zwycięzcy będą wyłonieni na podstawie ankiet wypełnianych przez pracownice. Ankiety zostaną rozesłane, m.in. do 500 największych polskich przedsiębiorstw (na podst. rankingu "Rz"), ale udział w konkursie może wziąć każda firma. Zgłoszenia przyjmowane będą od 18 lipca do 14 września br. na stronie internetowej http://www.rzeczpospolita.pl/tematy/mamawpracy/, a rozstrzygnięcie konkursu nastąpi w listopadzie.

Akcja "Mama w pracy" planowana jest na co najmniej 5 lat. Podsumowanie pierwszej edycji ma się odbyć w grudniu tego roku. Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Fundacja Świętego Mikołaja pomaga m.in. rodzinnym domom dziecka, samotnym matkom, zajmuje się sytuacją matek w pracy, wyrównywaniem szans edukacyjnych dla dzieci ze wsi. Prowadzi badania, organizuje kampanie społeczne i kulturalne, np. "Śpieszmy się kochać ludzi tak szybko odchodzą..." - kampania na rzecz Warszawskiego Hospicjum dla Dzieci (1998-2003), "Bóg się rodzi. Pomóż samotnym matkom" - kampania na rzecz Caritas Polska (2003), "Dzień Papieski" - kampania na rzecz Fundacji "Dzieło Nowego Tysiąclecia" (od 2005).

Źródło: www.rzeczpospolita.pl

Inne z kategorii

Portal o superwizji

Portal o superwizji

06.02.2024

Odwiedź stronę  www.superwizorzy.eu

czytaj dalej
Niebieska Linia IPZ podpisała porozumienie o współpracy z SGH – razem możemy więcej

Niebieska Linia IPZ podpisała porozumienie o współpracy z SGH – razem możemy więcej

05.07.2024

Naszym celem jest wspólne poszerzanie wiedzy o przemocy domowej i jej skutkach, co pozwoli opracowywać...

czytaj dalej

Newsletter Niebieskiej Linii

Dołącz do biuletynu Niebieskiej Linii i otrzymuj wszystkie bieżące informacje o akcjach, szkoleniach, wydarzeniach oraz nowych artykułach.