Wyobrażenia w praktyce klinicznej

21.10.2022

 Rozumienie wyobrażeń oraz ich powiązania z emocjami

Artykuł ten ma na celu wprowadzenie Czytelnika w tematykę wyobrażeń. Skupimy się na zdefiniowaniu tego rodzaju aktywności umysłowej, by następnie przejść do charakterystyki wyobrażeń w wybranych zaburzeniach psychicznych oraz relacji między wyobrażeniami a emocjami.

 

Naszą podróż zaczniemy nietypowo, od krótkiego ćwiczenia. Zachęcam do przeczytania, a następnie wykonania zamieszczonej poniżej instrukcji zanim przejdziemy do dalszej części tekstu: Zarezerwuj kilka minut na to ćwiczenie. Jeśli to możliwe, wykonaj je siedząc wygodnie bądź leżąc w cichym, spokojnym miejscu. Zamknij oczy i przywołaj obraz cytryny. Daj sobie czas i spróbuj uczynić jej obraz tak wyraźnym, jak tylko potrafisz. Następnie spróbuj przekroić ją na pół. Zobacz, jak wygląda w środku, jak reaguje na nacisk, jaką strukturę i barwę ma jej miąższ. Spróbuj poczuć jej zapach – świeżej, soczystej cytryny. Następnie wyobraź sobie, jak liżesz przekrojony owoc. Jesteś w stanie poczuć jego smak? Wiele osób reaguje na to wyobrażenie zwiększonym wydzielaniem śliny. Cytryna pojawia się jedynie w naszej wyobraźni, ale mimo to wywołuje fizjologiczną odpowiedź ze strony organizmu. To prosty i lekki przykład, ale jeśli pomyślimy o wyobrażeniach dotyczących realnie doświadczonego bądź przewidywanego cierpienia, zaczynamy czuć ciężar gatunkowy tego zagadnienia. Artykuł ten ma na celu wprowadzenie Czytelnika w tematykę wyobrażeń. Skupimy się na zdefiniowaniu tego rodzaju aktywności umysłowej, by następnie przejść do charakterystyki wyobrażeń w wybranych zaburzeniach psychicznych oraz relacji między wyobrażeniami a emocjami.

Czym są wyobrażenia?

Większość z nas rozumie wyobrażenia jako rodzaj umysłowych obrazów, scen, które widzimy, gdy zamkniemy oczy. Horowitz (1970) definiuje je szerzej – jako treści umysłowe posiadające właściwości zmysłowe. Podobnie definiuje je Thomas (2014), mówiąc o quasi-zmysłowym doświadczeniu, pojawiającym się w umyśle bez zewnętrznego bodź[1]ca, który by je wywołał. Przekładając to na łatwiejszy do zrozumienia język – o wyobrażeniach możemy mówić wtedy, kiedy w naszym umyśle pojawiają się obrazy, dźwięki, zapachy nieobecne w danym momencie w naszym otoczeniu bądź też kiedy mamy inne wrażenia fizyczne (np. smaku, dotyku, ucisku, ciepła czy zimna) przy braku zewnętrznego źródła. Jeśli więc widząc w telewizji relację z dworca kolejowego zaczynamy czuć charakterystyczny zapach pociągów, smaru i towarzyszących mu innych nut – mamy do czynienia z wyobrażeniem. Jeśli wróciwszy w ciepły dzień z lasu myślimy o kleszczach i zaczynamy czuć chodzące po nas pasożyty, po czym sprawdzamy i nie jesteśmy w stanie ich znaleźć – najprawdopodobniej również mamy do czynienia z wyobrażeniami. Gdy „chodzi nam po głowie” jakaś piosenka (słyszymy ją wewnątrz naszego umysłu) – to także są wyobrażenia. Patrząc w ten sposób, łatwo możemy zauważyć, że wyobrażenia są bardzo powszechną aktywnością ludzkiego umysłu

Wyobrażenia w wybranych zaburzeniach psychicznych

W praktycznie każdym zaburzeniu psychicznym można zidentyfikować charakterystyczną dla niego treść wyobrażeń. Najwyraźniej widać to w przypadku PTSD1, którego częstym elementem są powtarzające się intruzywne wspomnienia elementów traumatycznego zdarzenia – obrazów, dźwięków, zapachów, doznań z ciała – które w skrajnym nasileniu przybierają postać flashbacków. W przypadku lęku społecznego wyobrażenia dotyczą sytuacji społecznych, w których osoby doświadczające problemów widzą własną kompromitację (np. obraz siebie spoconego i jąkającego się podczas wystąpienia na forum). W depresji mogą to być żywe wspomnienia własnych porażek czy doświadczanej krytyki (np. zawiedzionej miny bliskiej osoby), w napadach paniki obrazy związane z utratą kontroli czy katastrofą medyczną (np. wyobrażenie własnego ataku serca), w fobiach prostych obrazy czy dźwięki charakterystyczne dla obiektów fobii (np. wyraziste obrazy pająków, wyobrażenie syczącego węża). Osoby z osobowością unikającą mogą wyobrażać sobie własną nieporadność czy nieatrakcyjność w różnych kontekstach społecznych czy też w obliczu różnych wyzwań. Osoby z osobowością zależną mogą tworzyć wyobrażenia, w których pozostawione bez wsparcia i pokierowania, czują się bezradne i zagubione itp. Wyobrażenia w zaburzeniach nie muszą nieść ze sobą wyłącznie negatywnych treści (choć takie zdecydowanie dominują). Osoby z osobowością narcystyczną mogą wyobrażać sobie sceny własnego triumfu czy otrzymywanego uznania, osoby z osobowością dyssocjalną mieć wyobrażenia na temat korzyści czy przyjemności pojawiających się w następstwie zignorowania norm społecznych. Uzależnieniom od substancji często towarzyszą wyobrażenia przyjemnego stanu po zażyciu substancji, uzależnieniom behawioralnym obrazy siebie w trakcie oddawania się związanym z uzależnieniem zachowaniom oraz płynącej z tego przyjemności. Treść wyobrażeń w zaburzeniach psychicznych wydaje się łączyć zarówno z emocjami charakterystycznymi dla danego zaburzenia, jak i z podejmowanymi przez dane osoby działaniami (jak unikanie pewnych sytuacji czy dążenie do doświadczenia określonych przeżyć).

Powiązania między wyobrażeniami a emocjami

 Interesujące wnioski na temat powiązań między wyobrażeniami a emocjami płyną z badań Emily Holmes. W jednym z przeprowadzonych przez nią eksperymentów sprawdzano relacje między wyobrażeniami a zmianami poziomu lęku (Holmes i Mathews, 2005). Uczestnikom przedstawiano krótkie scenariusze o neutralnym początku, które następnie zmierzały ku negatywnemu zakończeniu (np. słyszysz za sobą odgłos kroków i zdajesz sobie sprawę, że możesz stać się ofiarą ataku). Jedną grupę badanych poproszono, aby słuchając scenariusza, wyobrazili sobie opisaną sytuację, podczas gdy druga była proszona o skupienie się na sensie słów opisujących dane zdarzenie. Badani z grupy, która wyobrażała sobie dany scenariusz zgłaszali wyraźnie wyższy poziom lęku, niż badani z grupy skupiającej się na słowach. W innym badaniu analogicznie sprawdzano wpływ wyobrażeń oraz skupiania się na znaczeniu słów w przypadku scenariuszy z pozytywnym zakończeniem (Holmes i wsp., 2006). Przykładowy scenariusz brzmiał: są twoje urodziny i widzisz, jak zbliża się do ciebie twój partner, niosąc wspaniały prezent. I znów zaobserwowano zmiany w zakresie nasilenia przeżywanych przyjemnych emocji: w grupie wyobrażającej sobie dany scenariusz poziom przyjemnych emocji istotnie wzrastał w porównaniu ze stanem początkowym, podczas gdy w grupie skupiającej się na znaczeniu słów spadał! Wyniki przytaczanych powyżej oraz innych badań (zob. przegląd w Holmes i Mathews, 2010) pozwalają wysnuć ważny z punktu widzenia pracy klinicznej wniosek: wyobrażanie sobie scenariuszy wiąże się z silniejszą reakcją emocjonalną niż rozmowa na dany temat. Prawidłowość ta dotyczy zarówno przyjemnych, jak i przykrych emocji. W jaki sposób się to dzieje? Wnioski płynące z badań z zastosowaniem neuroobrazowania pokazują, że wyobrażenia są przetwarzane przez nasz mózg za pośrednictwem tych samych elementów funkcjonalnych, co realne bodźce z poziomu percepcji (zob. Kosslyn i wsp., 2001). Mówiąc prostszym językiem – dla naszego mózgu wyobrażenia mogą być tak samo realne, jak prawdziwe wydarzenia w fizycznym świecie. Wystarczy wspomnieć ćwiczenie z początku niniejszego artykułu.

Jak tę wiedzę wykorzystać w praktyce?

 Powtórzmy jeszcze raz główne punkty niniejszego artykułu:

  • wyobrażenia są powszechną i częstą aktywnością naszego umysłu,
  • wyobrażenia wiążą się z silniejszą reakcją emocjonalną, niż te same treści przetwarzane werbalnie,
  • mózg przetwarza wyobrażenia przy pomocy tych samych struktur, co bodźce z poziomu percepcji. Mając to w pamięci możemy wysnuć kilka praktycznych wniosków:
  1. Zbierając wywiad i budując rozumienie problemów naszego klienta warto dopytać o ten rodzaj aktywności umysłowej. Proste pytania, które można zadać, to: Czy czasem przychodzą ci do głowy jakieś obrazy/sceny związane z omawianymi przez nas trudnościami?, Czy zdarza ci się fantazjować albo marzyć?, Kiedy dana sytuacja ma miejsce, co dzieje się w twojej głowie? Jakie myśli się wtedy pojawiają? A może pojawia się coś jeszcze? Obrazy? Dźwięki? Wspomnienia smaków czy zapachów?.
  2. W przypadku pracy z traumatycznymi wspomnieniami (jak w PTSD) skupienie się na rozróżnieniu między tym, co jest realne a co wyobrażone, może przynieść znaczące zmniejszenie siły przykrych emocji. W tym celu możemy zidentyfikować charakterystyczne elementy traumatycznych wspomnień, które nie występują w bieżących sytuacjach (np. wtedy byłem mały, a teraz jestem dorosły) bądź wprowadzić dodatkowe elementy, które pozwolą naszym klientom dokonać takiego rozróżnienia (np. wprowadzić „talizman” – kamyk, maskotkę – przy pomocy której klient może „wybić” się z wyobrażenia i zyskać świadomość, że to tylko wytwór jego umysłu).
  3. Oprócz pracy z negatywnymi treściami możemy też wspólnie z klientem budować wyobrażenia prowadzące do pożądanych, przyjemnych emocji. Może[1]my w tym celu wspierać tworzenie wyobrażeń, w których nasz klient pokonuje trudności i osiąga pożądany przez siebie efekt, możemy wyobrażać sobie świętowanie po zakończeniu jakiegoś trudnego etapu w życiu itp.
  4. W wyobrażeniach możemy również zmieniać treść traumatycznych wspomnień, tworząc alternatywne scenariusze z pozytywnym zakończeniem (jest to tak zwana reskrypcja wyobrażeniowa). To tylko kilka przykładów na zastosowanie wyobrażeń w praktyce klinicznej. Bieżący artykuł jest pierwszym z serii tekstów na ten temat. W kolejnych artykułach szerzej przyjrzymy się konkretnym obszarom:
  • Tworzeniu wyobrażeń wspierających stan relaksu i zwiększających poczucie bezpieczeństwa w trudnych sytuacjach (bezpieczne miejsce i inne tego typu techniki).
  • Budowaniu tzw. emocjonalnych mostów do przeszłości – wyobrażeń pozwalających na poznanie i zrozumienie źródeł powtarzających się trudności w bieżącym życiu.
  • Procedurom reskrypcji wyobrażeniowej pozwalającej na transformację traumatycznych wspomnień w wyobrażenia prowadzące do złagodzenia przykrych emocji.
  • Scenariuszom pozwalającym na zwiększanie umiejętności dbania o siebie i rozumienia własnych potrzeb.
1)Obszerny przegląd bibliografii na temat treści wyobrażeń w PTSD i innych zaburzeń można znaleźć w Bennett-Levy, Holmes i Hackman, 2011.
BIBLIOGRAFIA: Bennett-Levy, J., Holmes, E.A., Hackman, A. (2011). Oxford Guide to Imagery in Cognitive Therapy. Oxford: Oxford Univer[1]sity Press. Holmes, E. A., Mathews, A. (2005). Mental Imagery and Emotion: A Special Relationship? Emotion, 5(4), 489–497. Holmes, E.A., Mathews, Andrew. (2010). Mental imagery in emotion and emotional disorders. Clinical Psychology Review, 30, 349-362. Holmes, E. A., Mathews, A., Dalgleish, T., Mackintosh, B. (2006). Positive interpretation training: Effects of mental imagery versus ver[1]bal training on positive mood. Behavior Therapy, 37(3), 237–247.
Horowitz, M.J. (1970). Image Formation and Cognition. New York: Appleton-Century-Crofts. Kosslyn, S., Ganis, G., Thompson, W. (2001). Neural founda[1]tions of imagery. Nature Reviews Neuroscience 2, 635–642. Thomas, N. J. (2014). Mental Imagery. Pobrane z: https://plato. stanford.edu/entries/mental-imagery/ (dostęp: 11.09.2020)

----------------------

Przemysław Mućko – psycholog, pracuje w Centrum Terapii Schematu InTeGral, Warszawa.

Inne z kategorii

Dylematy superwizyjne w obszarze przeciwdziałania przemocy w rodzinie

Dylematy superwizyjne w obszarze przeciwdziałania przemocy w rodzinie

12.02.2024

Grażyna Pisarczyk Wokół tematu superwizji narosło wiele mitów. Tymczasem korzystanie z...

czytaj dalej
Wychowanie ku zdrowiu  psychicznemu

Wychowanie ku zdrowiu psychicznemu

20.03.2023

czytaj dalej

Newsletter Niebieskiej Linii

Dołącz do biuletynu Niebieskiej Linii i otrzymuj wszystkie bieżące informacje o akcjach, szkoleniach, wydarzeniach oraz nowych artykułach.